blue-sky
عزيزي الزائر اهلا وسهلا بك في منتدى blue sky لقد اسعدتنا زيارتك ويسرنا ان تنضم لاعضاء المنتدى وذلك بالضغط على ذر التسجيل واذا كنت عضوا من اعضاء المنتدى فاضغط على دخول



 
الرئيسيةس .و .جالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
» ديكورات شقق ..غاية فى الجمال
الثلاثاء 18 أكتوبر 2011, 10:58 pm من طرف كريستينا داود

» كل شئ عن الممثل المكسيكى سبستيان رولى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الأربعاء 08 ديسمبر 2010, 9:30 am من طرف مــريم

» طفل جعل قلبى يبكى ... قصة حقيقية ... بقلمى
الجمعة 22 أكتوبر 2010, 10:13 pm من طرف ولاء ابراهيم

» جنونى ..... بفكرى و قلمى
الخميس 05 أغسطس 2010, 1:09 am من طرف super emy

» اجمد صور لشاروخان 2010
الأحد 18 يوليو 2010, 12:48 am من طرف ولاء ابراهيم

» دعاء هام جدااااااااااااااااااااا
الجمعة 16 يوليو 2010, 11:56 pm من طرف super emy

» مؤسسة قضايا المرأه المصريه تقيم ورشة عمل ليوم واحد بالأقصر
الجمعة 16 يوليو 2010, 11:50 pm من طرف super emy

» الآثار الغارقة ؟؟؟
الجمعة 16 يوليو 2010, 11:42 pm من طرف super emy

» إسرائيل تسرق المياه العربية ؟؟؟
الجمعة 16 يوليو 2010, 11:40 pm من طرف super emy

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ولاء ابراهيم - 475
 
نهى - 407
 
maha galal - 101
 
super emy - 98
 
نسمة حسن - 30
 
عمرو ميرو - 25
 
smsm salah - 21
 
zomey samy - 17
 
majesty esraa - 13
 
صناع الحياة - 12
 

شاطر | 
 

 النظارة السوداء ........... بقلمى

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
super emy

avatar

عدد المساهمات : 98
تاريخ التسجيل : 06/09/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: النظارة السوداء ........... بقلمى   الجمعة 05 فبراير 2010, 10:22 pm

النظارة السوداء ........... بقلمى
الى جمهورى الحبيب
و اصدقائى الاعزاء
اشتقت لكم كثييييييرا
و اشتقت الى ردودكم و تعليقاتكم على
كتاباتى كثيراااا


هذه ليست قصة بالمعنى المعروف
و لكنها قطعة ادبية عن
معاناه الفتيات فى القرن ال 21
فيها استخدمت طريقة جديدة و هى
الكتابة بالطريقة العامية
مع اننى اكره هذه الطريقة
لعشقى الشديد لللغة العربية الفصحى
لكننى و جدت ان هكذا سيكون الموضوع
احلى
اتمنى ان ينال اعجابكم
و بالطبع انتظر ردكم


النضارة السودة ......








كل
الناس بتسألنى ليه دايما لبسة نضارة سودة ؟؟؟ و بتبصى للدنيا بنظرة تشاؤم فى السن
ده ؟؟؟ ده انت فى العشرينات يعنى ربيع العمر ليه بس كدة يا بنتى ؟؟؟؟ و ايه القصص
اللى انت بتكتبها ديه ؟؟؟ ديه تجيب الغم ؟؟ولا الافلام الهندى اللى انت نتشوفيها
ديه؟؟ عيشى حياتك و افرحى امال لما تكبرى حتعملى ايه ؟؟؟؟








رديت
على الناس ديه و قولتلهم ابص للدنيا ازاى بنظرة بمبى فى بمبى ؟؟؟ و ازاى اقلع
النضارة السودة ؟؟؟؟ فى ايه فى الدنيا افرح عشانه ؟؟؟ ده مش انا بس معظم بنات جيلى
كده .. احنا صحيح عندنا 20 سنة لكن اللى يبصنا يلاقى عندنا 60 سنة من الهم و الغم
و اللى شيفينه ....
لو
بصيت على حالى الاقى نفسى دخلت كلية مش عيزاها .. مطحونة بين المذاكرة و الابحاث و
التكاليف اللى ملهاش لازمة ... وفى الاخر حنتخرج جهلة معاهم باكالوريوس ... عشان بنذاكر عشان نمتحن مش عشا نتعلم ...
ده طبعا نضيف عليه تأخر التعليم فى مصر يعنى قلته احسن ... مش بس كدة ده كمان حطلع
مدرسة فشلة لانى حدرس مادة بكرها من صغرى و فاقد الشئ لا يعطيه طبعا ... كل ده
طبعا لو حصلت المعجزة و اشتغلت طبعا ...


اما
لو بصيت للمستقبل و فكرت فى الجواز الاقى
شبح العنوسة غيم عليا ... و لو حصل و جه العريس اضمن ازاى انه كويس ؟؟؟ مش من
الشباب اللى بيحط جل و السماعات فى ودانه على اغانى مسفة ومافيهاش معانى ؟؟ و كل
اللى بيفكر فيه ان تامر حسنى نزل الشريط الجديد او كليب اليسا الجديد تحفة ؟؟؟

بقى
هى ديه الرجالة اللى تتحمل مسؤلية البيت و العيال ؟؟؟ و لو كان كويس الظروف اللى
حولنا سواء اقتصادية او سياسية حتأثر على حياتنا ؟؟؟ لو خلفنا حنجيب عيال نعذبهم
فى الدنيا معنا و نموت و احنا

خايفين
عليهم ... من عم مثلا ياكل حقهم .. و لا هم نفسهم ياكلوا فى بعض ...

ده
الاضافة الى عبارات المتجوزين ... اللى تقولك بلا جواز بلا ارف ... و اللى تقول
ياريتنى كنت فى بيت ابويا ذى ما كنت .. او مفيش حب فى الزمن ده انا عايزة اربى
العيال ... او قلة الجواز احسن ده اللى انت فيه رحمة انى غاوية عذاب .. تسمعهم تحس
انهم فى حرب .....




اما
اذا طلعت الى العالم حوليا و سبت مشكلى
شوية ... حلاقى البنات مش لبسين و
الشباب مش ساكتين ... و كلنا فى التوهة ضايعين ... بنات بشرب شيشة و شباب تشرب
حشيش و خلافه انتم طبعا عاريفين ... مش
كدة و بس لأ ديه مصر و الجزائر كمان يبضربوا فى بعض عشان مطش كورة ... ماسكين لبعض
ساكين و مستحلفين .......
نضيف
على كده تأخر التعليم و الطب و الهندسة و انعدام الضمير و غفلة الدين و البعد عن
الرحمن الرحيم ... و السرقة و النهب و الرشوة و الدروس المنتشرين ...

ده
طبعا غير الامراض المنتشرة اللى مخلينا خايفين من بعض و عايشين مهددين خايفين من
اى حد يعطس او يكح جمبنا و خايفين نسافر نحج ولا ناخد المصل الللى بيقولوا عليه
..... ده غير طبقة الاوزون اللى عمال الخرم فيها يزيد و طبعا ما ننساش التلوث
الهوائى و المائى و بالمناسبة مشكلنا مع اثيوبيا
بسبب ميه النيل ... ده طبعا غير الاكل الملوث اللى كله كيمويات ... و الميه
الملوثة ...






كل
ده و ماكلمناش عن امريكا و اسرائيل و اللى عملينه فينا و فى العرب كلهم ... و انا
مش مجتاجة افكركم بالمدابح اللى بيعملوها اصل انا مش عايزة اغمكم اكثر من كدة

عرفتوا
دلوقتى ليه انا بحب اتفرج على افلام كئيبة و افلام هندى ؟؟؟ و احب اوى الفيلم اللى
البطل او البطلة بيموتوا فى الاخر ؟؟؟ و اظن انكم عرفتوا ما سر كتابة قصص حزينة؟؟؟
على
العموم الحمد لله على كل شئ انا احسن من ناس كتير ظروفهم اوحش من ظروفى ... و انا
مش يائسة من حياتى دائما عندى امل ... و املى فى ربنا كبير... بس مش عايزة حد
يقولى تانى اقلعى النضارة السودة .... لانى لما حولت اقلعها و ابص لنص الكوباية
المليان اكتشفت ان الكوباية كلها فاضية
....
على
رأى المثل ( هم يبكى و هم يضحك )
ههههههههههههه







ارجو ان لا تنزعجوا منى
انا أردت فقط ان اخرج ما بداخلى
و ليس انا وحدى كذلك
لكن هذه سمة الجيل
شكرا على القراءة
انا لست ناقمة على الحياه
اتمنى ان اجد ردكم
خالى من المجاملة مدعم بالنقد البناء
شكرااااااااااااااااااااا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ولاء ابراهيم
Admin
avatar

عدد المساهمات : 475
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: النظارة السوداء ........... بقلمى   السبت 06 فبراير 2010, 5:44 pm

والله يا ايمى عندك حق فى كل ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نهى

avatar

عدد المساهمات : 407
تاريخ التسجيل : 31/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: النظارة السوداء ........... بقلمى   السبت 20 فبراير 2010, 5:56 pm

بصراحة انا معاكى فى كل كلمة قلتيها
هى دة الحياة اللى بنعيشه
بس هنقول ايه غيييييييير الحمدلله ا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
yosra ali



عدد المساهمات : 1
تاريخ التسجيل : 01/11/2009

مُساهمةموضوع: رد: النظارة السوداء ........... بقلمى   الأحد 21 مارس 2010, 3:50 pm

ممكن يكون عندك حق ف كل اللى قولتيه بس ياريت متحطهوش ف دماغك عشان متتعبيش فى حياتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ولاء ابراهيم
Admin
avatar

عدد المساهمات : 475
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: النظارة السوداء ........... بقلمى   الثلاثاء 30 مارس 2010, 6:23 pm

اكتر حاجة بتعجبنى فيكى يا ايمى انك بتقولى كل حاجة بصراحة بس دايما الصراحة بتضايق وبنبقى عارفنها بس بنعمل كاننا مش واخدين بالنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
super emy

avatar

عدد المساهمات : 98
تاريخ التسجيل : 06/09/2009
العمر : 28

مُساهمةموضوع: رد: النظارة السوداء ........... بقلمى   الثلاثاء 13 أبريل 2010, 10:04 pm

شكرا لكم جميعا اصدقائى
و اتمنى ان ينال عملى رضاكم
مع وعد بكتابات اخرى
ان شاء الله





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
النظارة السوداء ........... بقلمى
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
blue-sky :: منتدى القصص والروايات-
انتقل الى: